Gergely György

 Gergely György magyar származású pszichológus (1953.11.14. Budapest-), a Central European University professzora, számos könyv és cikk szerzője, aki első sorban a kognitív tudományok területén folytat kutatásokat.

 

Tanulmányai

Londonban és az USA-ban végez tanulmányokat és szerez pszichológusi diplomát, majd 1986-ban doktorál pszichológiából (kísérleti pszicholingvisztika) a Columbia Egyetemen. 1997-ben újabb doktori fokozatot szerez a gyerek klinikai pszichológia területén, a HIETE egyetemen, Budapesten. 2002-ben az MTA doktora lesz és 2006-ban habilitál a BME Kognitív Tudományi Doktori Iskolájában.

Munkássága

Kutatási területe a szociális és kognitív fejlődés és kulturális tanulás csecsemő és kora gyerekkorban, elmeteória, és fejlődési pszichopatológia. Számos könyv és cikk szerzője 3 fő témában: kognitív tudomány, kognitív és szocio-emocionális fejlődés, valamint klinikai és pszichoanalitikus fejlődés elmélet és fejlődési pszichopatológia.

Jelenleg az ún. „Természetes Pedagógiával”, az emberi szociális kognitív ösztönös rendszerrel foglalkozik, amely már a csecsemőt is felkészültté teszi a kulturális információk kommunikálására és megtanulására. Ez a kommunikatív kulturális tanulás teszi lehetővé a kultúra „kreálását” és a kulturális tudás továbbadását.

Peter Fonaggyal és kollégáival együtt publikálta az Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self c. könyvet, mely az egyéni fejlődéssel foglalkozik a mentalizáció és érzelem szabályozás tükrében. A könyv 2003-ban elnyerte a rangos Gravida Award és a Goethe Award for Psychoanalytic Scholarship díjakat.

Szervezeti tagságok

  • Pszichológiai Tudományos Bizottság
  • Magyar Pszichoanalitikai Egyesület (tiszteletbeli tag)
  • American Psychological Society (alapító tag)
  • University College London- Anna Freud Központ

Fontosabb díjai

  • Kanadai CPA Goethe Díj: 2005
  • Gradiva Díj (National Association for the Advancement of Psychoanalysis): 2003
  • Kardos Lajos-díj (MTA PKI): 2002

Publikációi (válogatás a legtöbbet idézett cikkek, könyvek)

  • Fonagy,P., Target,M., Gergely, G. (2006). Psychoanalytic perspectives on developmental psychopathology. (pp. 701-749) In: Cicchetti,D., Cohen,D.J. (ed.) Developmental Psychopathology (2nd edition). New York: Wiley.
  • Gergely, G. & Watson, J. S. (1999). Early social-emotional development: Contingency perception and the social biofeedback model. (pp. 101-137) In: P. Rochat (Ed.), Early Social Cognition, Hillsdale, NJ: Erlbaum .
  • Csibra, G. & Gergely, G. 2006 Social learning and social cognition: the case for pedagogy. In Processes of change in brain and cognitive development. Attention and performance XXI (eds Y. Munakata & M. H. Johnson), pp. 249–274. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Csibra, G. & Gergely, G. (2009). Natural pedagogy. Trends in Cognitive Sciences. Vol.13. No. 4 148-153.
  • Csibra G., Gergely, G., Biró, S., & Koós, O., & Brockbank, M. (1999). Goal-attribution without agency cues: The perception of ‘pure reason’ in infancy. Cognition, 72, 237-267.
  • Gergely, G., & Csibra, G. (1997). Teleological reasoning in infancy: The infant’s naive theory of rational action. A reply to Premack and Premack. Cognition, 63, 227-233.
  • Gergely, G., & Watson, J.S. The social biofeedback theory of parental affect-mirroring: The development of emotional self-awareness and self-control in infancy. The International Journal of Psychoanalysis, Vol 7(6), 1181-1212
  • Gergely, G., Bekkering, H., & Király, I. (2002). Rational imitation in preverbal infants. Nature, Vol. 415, p. 755.
  • Gergely, G., Nádasdy, Z., Csibra, G., & Bíró, S. (1995). Taking the intentional stance at 12 months of age. Cognition, Vol. 56, No. 2., 165-193.
  • Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E., & Target, M. (2002). Affect-regulation, mentalization and the development of the self. New York: Other Press.
  • Fonagy, P., Luyten, P., Bateman, A., Gergely, G., Strathearn, L., Target, M., & Allison, E. (2011). Attachment and Personality Pathology. (pp. 37-88), In: J. Clarkin, P. Fonagy, & G. Gabbard (Eds.) Psychodynamic Psychotherapy for Personality Disorders. A Clinical Handbook. American Psychiatric Publishing,Inc.
  • Brass, M., Schmitt, R., Spengler, S., & Gergely, G. (2007). Interpreting action understanding: Inferential processes versus action simulation. Current Biology, 17, 1-5, December 18, 2007.

Források